Dette prøvesæt er omfattet af ophavsretten, jf. ophavsretslovens § 1.

Prøvesættet må alene anvendes til den på prøvesættet anførte prøve.

Al anden anvendelse af prøvesættet, herunder visning eller deling f.eks. via internettet, sociale medier, portaler og bøger, udgør en krænkelse af Børne- og Undervisningsministeriets og evt. tredjemands ophavsret og er ikke tilladt.

Overtrædelse af ophavsretten kan være erstatningspådragende og/eller strafbart.

Prøvesættet kan dog, efter at prøven er afsluttet, anvendes til undervisningsbrug på uddannelser m.v. omfattet af den lovgivning, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet administrerer.

Spørgsmål 4.1 - 4.2

4.1 (5 %)
Beregn indekstal til belysning af udviklingen i miljøpåvirkningen fra 2021 til 2023 hos Danish Wood A/S.

De nødvendige informationer findes i bilag 7.

4.2 (10 %)
Analyser udviklingen i miljøpåvirkningen fra 2021 til 2023 hos Danish Wood A/S.

De nødvendige informationer findes i bilag 7.

Opgave 4

CSR-analyse

Danish Wood A/S er en dansk møbelvirksomhed, som i mange år har produceret træmøbler til det nordiske marked. Virksomheden er kendt for at levere kvalitetsmøbler til middelklassen og har positioneret sig, som ”det sikre valg af stilfulde klassiske møbler”. 

De seneste år har Danish Wood A/S dog været økonomisk udfordret, fordi omsætningen er stagneret, mens omkostningerne har været kraftigt stigende. Dette har ført til, at virksomheden for første gang i mange år har haft underskud. 

Danish Wood A/S har altid lagt vægt på bæredygtig produktion. Derfor anvender virksomheden i stigende grad FSC-certificeret træ. Certificeringen er en global mærkningsordning, der har til hensigt at sikre naturen og de mennesker, der arbejder i og er afhængige af den. Med FSC-certificeret træ er der sikkerhed for, at der ikke fældes mere, end skoven kan nå at reproducere, samtidig med at skovarbejderne får adgang til uddannelse, sikkerhedsudstyr og ordentlig løn. Desværre oplever virksomheden ofte, at det FSC-certificerede træ er af dårligere kvalitet og derfor giver mere spild i produktionen. 

Et andet fokuspunkt for virksomheden har været at nedbringe forbruget af plastikemballage til indpakning af træmøbler og erstatte det med mere bæredygtig papemballage. Virksomheden har derfor anskaffet en ny emballeringsmaskine, der dog bruger en del mere energi end den gamle. 

Virksomhedens miljødata findes i bilag 7. Den samlede produktion af træmøbler er opgjort i tons. 

Spørgsmål 3.1 - 3.3

3.1 (5 %)
Opstil en funktionsopdelt resultatopgørelse for Give Beslag A/S for regnskabsåret 2023. Der skal ikke udarbejdes noter.

Saldobalancen fremgår af bilag 4.
I bilag 5 er der en skabelon til resultatopgørelsen.

3.2 (5 %)
Opstil balancen for Give Beslag A/S pr. 31.12.2023. Der skal ikke udarbejdes noter.

Saldobalancen fremgår af bilag 4.
I bilag 6 er der en skabelon til balancen.

3.3 (5 %)
Vurder, hvordan den store stigning i varelageret har påvirket virksomhedens afkastningsgrad.

Opgave 3

Rapportering og regnskabsanalyse

Give Beslag A/S er en dansk underleverandør til møbelindustrien. Virksomheden har specialiseret sig i at producere mange af de metaldele, som indgår i en møbelproduktion fx bordben, håndtag, hængsler og beslag. De sidste 5 år har Give Beslag A/S oplevet en vækst på ca. 15 % pr. år, og det kan også ses på antallet af medarbejdere, der i perioden næsten er fordoblet. 

Økonomichefen William Rasmussen har udskrevet saldobalancen pr. 31.12.2023, som skal bruges til opstilling af resultatopgørelse og balance for regnskabsåret 2023. Saldobalancen fremgår af bilag 4.

Selv om der har været en kraftig stigning i omsætningen og indtjeningen i 2023, har afkastningsgraden været faldende, og det undrer økonomichefen William Rasmussen. Han har dog bemærket, at varelageret er vokset kraftigt de seneste år.

Spørgsmål 2.1 - 2.4

2.1 (5 %) 
Beregn de variable enhedsomkostninger for lædersofaen Comfort.

De nødvendige informationer findes i bilag 3.

2.2 (5 %) 
Beregn dækningsbidraget for en lædersofa Comfort og dækningsbidraget for hele partiet på 100 stk.

2.3 (5 %) 
Vurder, hvor mange stk. af lædersofaen Comfort der skal sælges for, at omkostningerne til influenceren på kr. 100.000 er dækket.

2.4 (5 %) 
Forklar, om omkostningerne til influenceren på kr. 100.000 er en variabel omkostning eller en kapacitetsomkostning. 

Opgave 2

Kalkulation og omkostninger

Claus Rasmussen arbejder som indkøbschef for et dansk møbelimportfirma, Scandinavian Furniture A/S, der importerer eksklusive møbler fra sydeuropa til salg i Danmark. På sin seneste forretningsrejse til Italien besøgte indkøbschefen en række møbelproducenter, herunder Milano Design, der tilbyder en eksklusiv serie af lædersofaer. Scandinavian Furniture A/S har ikke tidligere haft sofaer i sortimentet, men Claus Rasmussen er overbevist om, at mange af virksomhedens nuværende kunder vil være interesserede i de eksklusive sofaer fra Milano Design.

Claus Rasmussen overvejer at købe et parti på 100 lædersofaer af typen Comfort til en indkøbspris på EUR 3.000 pr. sofa. Kursen for 100 EUR er kr. 746. Der er ingen told på møblerne, da de er omfattet af EU's handelsaftaler. Forsikringspræmien udgør 2 % af indkøbsprisen. Prisen for fragt pr. sofa udgør kr. 500, mens spedition for hele partiet koster kr. 2.800.

På et ledermøde blev der udtrykt bekymring for, om det vil være muligt at sælge Comfort, fordi sofaer er et helt nyt produkt i virksomhedens sortiment. Derfor blev det besluttet at give sælgerne en salgsprovision på 4 % af salgsprisen.

Den budgetterede salgspris for Comfort er kr. 34.500. For at markedsføre de nye sofaer planlægger Scandinavian Furniture A/S at benytte en influencer, hvilket vil koste kr. 100.000.

Spørgsmål 1.1 - 1.6

1.1 (10 %)
Redegør med udgangspunkt i det vedlagte materiale for, hvilke forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i Bolia International A/S fra 2019/20 til 2021/22.

1.2 (15 %)
Analyser udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2019/20 til 2021/22 ved hjælp af de fundne forhold. Se spørgsmål 1.1.

Nøgletallene fremgår af bilag 1. 

1.3 (10 %)
Vurder, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2019/20 til 2021/22. 

Nøgletallene fremgår af bilag 1. 

1.4 (5%)
Vurder, om stigningen i gearingen fra 1,62 g i 2020/21 til 2,37 g i 2021/22 er en fordel for ejerne i Bolia International A/S.

1.5 (5%)
Forklar, hvorfor egenkapitalen er faldet fra tkr. 188.890 i 2020/21 til tkr. 159.695 i 2021/22. 

Egenkapitalopgørelsen fremgår af bilag 2.

1.6 (5%)
Vurder, hvilken konkurrencestrategi Bolia International A/S anvender.

Opgave 1

Virksomhedsanalyse

Bolia International A/S (Bolia) er en dansk møbelvirksomhed, som designer, producerer og markedsfører et bredt sortiment af møbler og boligtilbehør. Produkterne er kendetegnet ved en kombination af æstetik, kvalitet og bæredygtighed med fokus på skandinavisk design og funktionalitet. Salget sker gennem 80 konceptbutikker fordelt i Danmark og 9 øvrige europæiske lande. Desuden sker salget gennem egne webshops på mere end 30 europæiske markeder. Produkterne sælges også gennem eksterne forhandlere til private forbrugere og professionelle kunder fx hoteller. Hovedparten af salget er på det europæiske, nordamerikanske og asiatiske marked.

Bolia blev grundlagt i Aarhus i år 2000 som en handelsvirksomhed. Forretningsmodellen var nyskabende, da hele Bolias sortiment var til salg online, så kunderne kunne vælge blandt en række europæiske møbelproducenters produkter. 

Bolia blev i 2001 opkøbt af Jysk-koncernen. I 2005 lancerede Bolia en ny strategi, der ændrede forretningsmodellen, så Bolia nu selv designer og producerer alle produkter med fokus på skandinavisk design. Alle møbeldesigns kan tilpasses efter den enkelte kundes ønsker, mens boligtilbehør er standardiserede varer.

Værdierne i Bolia tager udgangspunkt i skandinaviske traditioner og livsstil og er:

  • Ærlighed
  • Tillid
  • Respekt
  • Ligestilling
  • Diversitet

Bolia arbejder med samfundsansvar og især bæredygtighed. Der arbejdes fx med at mindske klimaaftrykket ved at anvende certificerede materialer til produkterne, nedbringe spildet i produktionen og ved at forsøge at forlænge produkternes levetid. Sidste del kan bl.a. ses ved, at Bolia yder 10 års garanti på produkterne.

I videoen nedenfor beskriver Bolia sit arbejde med bæredygtighed.

I 2021/22 beskæftigede Bolia International A/S 415 medarbejdere. Omsætningen var kr. 1.315 mio. og resultatet før skat var kr. 43,7 mio.

Til denne opgave foreligger der følgende materiale: 

Artikler:

Nøgletal: 

  • Bearbejdede regnskabs- og nøgletal for Bolia International A/S for årene 2019/20 – 2021/22. Se bilag 1 i Excel-filen.

Vejledning

Dette opgavesæt består af 4 opgaver. Til hver opgave er der et antal spørgsmål med en vejledende vægt, som benyttes ved bedømmelsen af den samlede opgavebesvarelse.

Alle opgaver besvares uafhængigt af hinanden. Til opgaverne medfølger en Excel-fil med en række bilag, der indeholder data og skabeloner. Desuden medfølger en Word-fil, hvor alle spørgsmålene fremgår.

Download:

Word-filen med alle spørgsmålene kan hentes her. Word-fil

Excel-filen med alle bilag kan hentes her. Excel-fil

Husk:

Gem filerne på din disk, inden du begynder at anvende dem.

Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under eksamen.

Virksomhedsøkonomi B

Mandag den 27. maj 2024

Kl. 9.00 - 13.00